Krzysztof Kieślowski swym talentem na trwałe zapisał się w historii kinematografii. Zanim rozpoczął naukę na wydziale reżyserii w Łodzi, pracował jako garderobiany (m.in. Łomnickiego. Dziewońskiego, Bardiniego) w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Karierę rozpoczął od krótkich filmów dokumentalnych. Z czasem jego nazwisko zaczęto kojarzyć z "kinem moralnego niepokoju. Największą sławę przyniósł Kieślowskiemu tryptyk "Trzy Kolory", za który otrzymał wiele prestiżowych nagród. Oryginalne filmy Kieślowskiego pokazują specyficzne, destrukcyjne relacje międzyludzkie, cechuje je charakterystyczny, niepowtarzalny klimat, nastrojowość i artyzm. Jako wielki autorytet w dziedzinie filmu wykładał reżyserię i scenopisarstwo na uczelniach w Katowicach, Berlinie Zachodnim, Helsinkach, Łodzi. Za wybitny wkład do kultury ruchomego obrazu został w 1990 r. honorowym członkiem Brytyjskiego Instytutu Filmowego, a w 1995 r. członkiem Akademii Filmowej w USA. W 1994 r. podjął decyzję o zakończeniu swojej kariery filmowej. Zmarł 13 marca 1996 r. Jest pochowany na Starych Powązkach w Warszawie. W 1998 r. w Alei Gwiazd w Łodzi odsłonięto jego gwiazdę.
Blizna,
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1976, 112’
Inauguracja przeglądu, pokaz z prelekcją i dyskusją, naszym gościem będzie Diana Dąbrowska.
Niefortunne zlokalizowanie budowy kombinatu chemicznego stanowi pretekst do analizy problemów sprawowania władzy, ukazania mechanizmów osłabienia więzi między podejmującymi decyzje - a tymi, którzy je realizują oraz ponoszą ich konsekwencje. Dyrektor Bednarz kieruje w latach sześćdziesiątych budową wielkiego kombinatu, który został zlokalizowany na terenie prastarej puszczy, choć niedaleko, ale w innym województwie, były do dyspozycji nieużytki. Skutki tej decyzji szybko okazują się fatalne, cofnąć jej jednak już nie można. Dochodzi do coraz częstszych i ostrzejszych konfliktów z mieszkańcami i robotnikami. W czasie dramatycznych wydarzeń 1970 roku Bednarz staje po stronie robotników, ale - zmęczony i rozgoryczony - odchodzi i wraca na Śląsk do żony i córki wychowującej samotnie swoje dziecko.
Amator / Camera Buff,
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1979, 110’
Pokaz z angielskimi napisami | Screening with English subtitles
Polska lat 70. Filip Mosz, zaopatrzeniowiec z małego miasteczka, zostaje filmowcem-amatorem. Kupił kamerę, by uwieczniać kolejne etapy życia nowo narodzonej córeczki, ale szybko wychodzi poza domowe sprawy. Realizując za namową szefa jubileuszowy film o swoim przedsiębiorstwie, potem kolejne, odkrywa społeczną funkcję kina. Rozwija swoją pasję - zakłada klub amatorski, jeździ na przeglądy, współpracuje z telewizją - ale wkrótce poznaje jej mroczną stronę: jego demaskatorskie materiały przynoszą więcej szkody niż pożytku. Inspirowana osobistymi doświadczeniami (i dylematami) reżysera historia o wolności, jaką daje sztuka, ale przede wszystkim - odpowiedzialności twórcy za dzieło i jego bohaterów. Sztandarowe dzieło Kina Moralnego Niepokoju, z tytułową rolą napisaną specjalnie dla Jerzego Stuhra.
An ordinary factory worker buys a camera on the occasion of the birth of his child. The authorities order him to make documentaries about the factory's success. But his endeavor to be truthful leads him to opposition against censorship.
Przypadek / Blind Chance,
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1981, 114’
Pokaz z angielskimi napisami | Screening with English subtitles
Zrealizowany w 1981 roku "Przypadek" trafił na polskie ekrany dopiero po sześciu latach, w zupełnie innej atmosferze. Jak się wtedy okazało, film Kieślowskiego nie epatował tonem oskarżenia, przeciwnie - można w nim było spostrzec dzieło poświadczające rezygnację z politycznej doraźności. Film pokazuje trzy różne losy jednego człowieka, Witka Długosza (Bogusław Linda), trzy potencjalne życiorysy jednej osoby, zależne wyłączne od przypadku. W pierwszej sekwencji Witek usiłuje zdążyć na pociąg do Warszawy i od tego zależą jego dalsze losy. Jeśli zdąży, spotka w pociągu starego działacza komunistycznego, który wciągnie go w orbitę władzy. Jeśli potrąci na peronie sokistę, to nie tylko nie zdąży, lecz zostanie jeszcze ukarany, a przez to dołączy do opozycji politycznej. W trzecim wariancie spotyka na peronie znajomą dziewczynę, co skończy się ślubem i wyborem apolitycznej kariery naukowca. Wszystkie warianty mają finał na lotnisku Okęcie, skąd Witek ma odlecieć za granicę.
Witek, a medical student, experiences three different variants of his fate by chance. Maybe it is not a coincidence, but a kind of inheritance after his twin brother who died in labor. Alternatively, it could be a symbolic strength of his date and place of birth - June 28, 1956, Poznań.
Krzysztof Kieślowski, the director of the film, did not emphasize the political divisions in Poland in that period of time. He proved that people could behave decently, regardless of their position in the political dispute. The short and tragic third variant, describing a neutral attitude towards the Polish People’s Republic, condemns the protagonist to failure, even annihilation. The film, stopped by censorship, struggled to make its way to the public.
Bez końca / No end,
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1984, 107’
Pokaz z angielskimi napisami | Screening with English subtitles
Poruszający dramat, który łączy w sobie elementy realizmu i metafizyki. Akcja filmu osadzona jest w Polsce lat 80., w czasie stanu wojennego. Główny bohater, zmarły adwokat, obserwuje z zaświatów życie swojej żony i sprawę, której nie zdążył zakończyć. Film porusza tematy straty, żałoby i politycznego ucisku, a także stawia pytania o sens ludzkiego istnienia i moralne wybory. Jego subtelna, refleksyjna narracja, z charakterystycznym dla Kieślowskiego połączeniem intymności i uniwersalnych tematów, sprawia, że „Bez końca” to film pełen głębokich emocji i trudnych pytań, który długo zostaje w pamięci.
A young lawyer dies of a heart attack unexpectedly. He defended a worker accused of participating in the strike. The ghost of the lawyer still accompanies people on Earth. His wife cannot come to terms with the sudden and irrevocable separation.
Krótki film o zabijaniu / A Short Film About Killing,
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1987, 86’
Pokaz z angielskimi napisami | Screening with English subtitles
Marzec 1987 r. Po warszawskim Starym Mieście spaceruje dwudziestoletni Jacek. W tym czasie Piotr zdaje końcowy egzamin i zostaje adwokatem. Ucieszony umawia się z dziewczyną w kawiarni.Jest tam również Jacek, obserwujący ulicę.Wreszcie wychodzi, wsiada do taksówki i każe się wieźć na daleki Mokotów. Na odludziu, wśród pól, morduje taksówkarza, pozostawia zmasakrowane ciało, wraca do miasta samochodem ofiary...
Sędzia ogłasza wyrok, funkcjonariusze wyprowadzają Jacka z sali. Piotra dręczą wątpliwości : nie wie, czy linia obrony, jaką przyjął była właściwa. Przegrał swoją pierwszą ważną sprawę. Próbuje jeszcze rozmawiać z Jackiem w celi, chcąc dowiedzieć się więcej o zamkniętym w sobie, nieufnym chłopcu. Słucha wspomnień o tragicznej śmierci 12-letniej siostry Jacka, która stała się powodem opuszczenia rodzinnej wsi i dalszych wydarzeń. Nadchodzi moment wykonania kary. Kat wiąże Jackowi na oczach czarną przepaskę...
Piotr, wstrząśnięty tym co przeżył, wyjeżdża do lasu, płacze...
Three different protagonists: a young boy, a law graduate, and a taxi driver are linked by a murder. The theatrical release of the Decalogue TV series (5 episodes), focusing on the "Do not kill!" commandment.
Krótki film o miłości / A Short Film About Love,
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1988, 88'
Pokaz z angielskimi napisami | Screening with English subtitles
Warszawa, lata 80. XX wieku. Skromny i niepozorny pracownik poczty, 19-letni Tomek, mieszka w wynajętym mieszkaniu na typowym PRL-owskim osiedlu. Wieczorami chłopak podgląda przez lunetę mieszkającą naprzeciw atrakcyjną 30-latkę, Magdę. Usiłuje zbliżyć się do kobiety, wreszcie wyznaje jej miłość. Magda zaprasza go do siebie, ale tylko po to, by z pełnym cynizmem pokazać, że miłość nie istnieje – jest tylko seks.
Kinowa wersja Dekalogu, Sześć, komentarz do przykazania „nie cudzołóż”. Cudzołóstwo nie jest tu jednak rozumiane tradycyjnie jako zdrada, ale jako odzieranie człowieka z intymności, należnej mu prywatności. Zarówno Tomek, jak i Magda popełniają ów grzech, ale wypływa on nie tyle ze złej woli, co z poczucia pustki i osamotnienia. I choć bohaterów to nie rozgrzesza, jednak daje nadzieję na ich duchową przemianę. Znakomite role Grażyny Szapołowskiej i Olafa Lubaszenki.
A young boy becomes fascinated by a beautiful woman next door. He spies on her from the window of his room in the block of flats, he wants to meet her until he receives a bitter love lesson. The cinema version of the 6th part of the Dekalog TV series, devoted to the following commandment: ‘Thou shall not commit adultery!’.
La Double vie de Véronique,
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska/Francja/Norwegia 1991, 98'
"Podwójne życie Weroniki" weszło na polskie ekrany opromienione sukcesem odniesionym na festiwalu w Cannes w 1991 r., gdzie Irene Jacob otrzymała nagrodę za najlepszą rolę żeńską, a film - typowany przez dłuższy czas do Złotej Palmy - uhonorowano ostatecznie nagrodami FIPRESCI oraz jury ekumenicznego. Kieślowski dotyka w swym filmie tych sfer życia, które są poza zasięgiem jakichkolwiek miar i kryteriów racjonalnych. Wciąga nas w sferę metafizyki, która wpływa na nasze postępowanie. Dlatego nie zastanawiamy się, czy to możliwe, by żyły na świecie dwie identycznie wyglądające dziewczyny o tym samym imieniu, jedna w Polsce, druga we Francji, w dodatku urodzone tego samego dnia i odkrywające w sobie takie same zdolności. By los pierwszej był ostrzeżeniem dla drugiej i by ta druga - nic nie wiedząc o pierwszej - korygowała swoje postępowanie dzięki tym ostrzeżeniom, docierającym do niej w tajemniczy, nie dający się wyjaśnić sposób. -www.filmpolski.pl-
Trois couleurs Blue
Francja/Polska/Szwajcaria 1993, 94'
Bohaterką Niebieskiego jest młoda kobieta, Julie de Courcy (Juliette Binoche), która traci w wypadku samochodowym swoją pięcioletnią córkę Annę oraz męża-kompozytora, Patrice'a de Courcy (Huques Quester). Po wypadku Julie stara się unikać wszelkich bodźców, które przypominają jej o tragedii. Jednakże gdy dowiaduje się o tym, że mąż zdradzał ją z kochanką spodziewającą się dziecka, decyduje się przejąć ponownie odpowiedzialność za swoje życie i dokończyć dzieło muzyczne Patrice'a.
Trois couleurs Blanc
Francja/Polska/Szwajcaria 1993, 88'
Karol, emigrant z Polski, żeni się z Francuzką Dominique i zamieszkuje z nią we Francji. Jednak wkrótce Dominique stwierdza, że mężczyzna nie może zaspokoić jej jako mąż i odchodzi od niego. Karol zaczyna żyć jak bezdomny. W metrze spotyka rodaka Mikołaja, który postanawia mu pomóc w powrocie do Polski, dociera tam w walizce podróżnej.
Trois couleurs Rouge
Francja/Polska/Szwajcaria 1994, 95'
Młoda modelka Valentine to wrażliwa i ciepła dziewczyna. Gdy potrąca na ulicy psa - najpierw zawozi go do weterynarza, by potem spróbować oddać prawdziwemu właścicielowi. Jest nim emerytowany sędzia Joseph. To zmęczony, sfrustrowany człowiek, znajdujący przyjemność w podsłuchiwaniu sąsiadów i poznawaniu ich najskrytszych, często wstydliwych sekretów. Valentine jest początkowo oburzona postępowaniem sędziego. Ale z czasem ten zgorzkniały i zamknięty w sobie mężczyzna zaczyna ją coraz bardziej intrygować. Przekona się też, że tajemnica sędziego nie będzie jedyną jego tajemnicą, którą pozna...
Bilety:
BLIZNA (DKF) – 22zł
Pozostałe tytuły 27zł (normalny), 24zł (ulgowy)
Organizator: Fundacja Wspierania Kultury Filmowej Cyrk Edison
Partner główny: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partnerzy: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych