Jeden dzień z życia Kuby, intelektualisty-alkoholika. O osiemnastej ma pójść z narzeczoną Krystyną do lekarza po pigułki, które, jak próbuje wierzyć, pozwolą mu otworzyć nowy, trzeźwy rozdział. Telefony od znajomych nie pozwalają jednak spokojnie doczekać w domu czasu wizyty. Kuba wychodzi na miasto, a wędrówka po nim uświadomi mu, że jego życia nie da się zacząć na nowo…
Jeden z najdojrzalszych debiutów w historii kina. Inspirowana francuskim czarnym realizmem poetyckim i niemieckim ekspresjonizmem ekranizacja opowiadania Marka Hłaski z wielką kreacją Gustawa Holoubka, odtąd ulubionego aktora reżysera. Pierwsza autorska adaptacja Hasa, który literacki pierwowzór podporządkował własnej poetyce i problematyce, czyniąc z obyczajowej opowieści o warszawskim alkoholiku historię egzystencjalną o samotnym, wyobcowanym artyście nieradzącym sobie z życiem. Bohater-outsider, eksponowana scenografia (słynna „rupieciarnia Hasa”), pesymistyczna wizja świata, fatalizm ludzkiego losu, niszczycielska siła czasu – wszystko to stanowi zapowiedź dalszej twórczości.
Kuba (Gustaw Holoubek) suffers from alcoholism. From the interior design of the apartment, it can be concluded that he works with art. The empty picture frames and a modern sculpture lacking the inside correspond to its poor condition. Washed out of any feelings other than a strong addiction to vodka, he is obsessively reaching for a glass every morning. In the afternoon, together with his beloved Krystyna (Aleksandra Śląska), he is to see a doctor. Until then, each shape (eight on the clock), each figure outside the window (a girl with a skipping rope) and a voice on the phone evoke sinister associations with a tightening noose. Kuba, waiting on his own, cannot stand the tension and leaves the house. He wanders around gloomy alleys. He meets his former love, gets into a fight, goes to the police station and finally to the "Pod Orłem" pub, where he gets drunk in the company of Władek (Tadeusz Fijewski), an old alcoholic who goes mad. Kuba returns home drunk, where a worried Krystyna is waiting for him. The man, unable to see the doctor, falls asleep. He wakes up with pain and fear. Decides to commit suicide by hanging. The feature debut of Wojciech Jerzy Has is an artistically mature film work that has entered the canon of the Polish school. The film was the first adaptation of Marek Hłasko's short story under the same title and opened a series of screen adaptations of this author's works. The character’s drunkenness was, however, enriched with existential reflection and the realistic form was saturated with inspirations from intimate German expressionism. Gustaw Holoubek made his debut in the lead role. As in the subsequent films by Has, the story of the character and the course of events is commented on by the song "Ponury dzień jak co dzień" ["It’s gloomy, as ever"]. Mieczysław Jahoda was the author of the photos. He worked with Has on movies like: "Farewells", "The Codes" and "The Saragossa Manuscript".